Inhoudelijke informatie
Accreditatie Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen
Onze opleiding vertrouwenspersoon specialisatie onderwijs is door de Landelijke Vereniging Van Vertrouwenspersonen (LVV) geaccrediteerd. Dit betekent dat u zich na het behalen van het certificaat kunt laten registreren bij de LVV.
Incompany
We bieden onze opleiding vertrouwenspersoon ook incompany aan. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een prijsopgave.
Inhoud 4-daagse Opleiding Vertrouwenspersoon Specialisatie Onderwijs
Als Vertrouwenspersoon binnen het onderwijs krijg je te maken met ingewikkelde vraagstukken die het werken met minderjarigen en jong volwassenen met zich mee brengt. Dat maakt het werk van een vertrouwenspersoon in het onderwijs tegelijk zo interessant en complex. In de opleiding vertrouwenspersoon specialisatie onderwijs komt deze complexiteit volop aan bod. Met welke wetgeving heb je als vertrouwenspersoon te maken als je werkzaam bent als vertrouwenspersoon binnen het onderwijs? Welke consequenties heeft dat voor de gesprekken die je voert en wat betekent dat voor je positie binnen de school? Daarnaast gaan we natuurlijk uitgebreid in op de 3 hoofdtaken van de vertrouwenspersoon: Klachtafhandeling, Voorlichting en Advisering. Ook komt het verschil in taken tussen een contactpersoon en vertrouwenspersoon aan bod. Ook wordt er ruimschoots aandacht besteed aan het begrip Integriteit.
Werkveld van de vertrouwenspersoon
Als u deze opleiding heeft gevolgd kunt u aan de slag als interne of externe vertrouwenspersoon in alle sectoren binnen het onderwijs. Vertrouwenspersonen die werkzaam zijn binnen het onderwijs en deze opleiding gevolgd hebben, zijn in staat om medewerkers, ouders of leerlingen op professionele wijze op te vangen en verder te helpen door in te schatten welke hulp in dit geval het beste is. Daarnaast is men in staat om de organisatie op het gebied van ongewenste omgangsvormen op de juiste wijze gevraagd en ongevraagd te adviseren. U levert op deze wijze een zinvolle bijdrage aan een veilige school.
Met behulp van veel en diverse casuïstiek specifiek uit het PO, VO en MBO, komen alle niveaus van gespreksvoering aan bod: organisatieniveau (management en collega’s), leerling niveau en uiteraard de eventuele gesprekken met ouders. Door gebruik te maken van twee trainers die beiden uitgebreide ervaring hebben in het onderwijs (zowel PO, VO als MBO) differentiëren we veelvuldig. Deze opleiding voeren we ook in-company uit. Neem voor meer informatie gerust even contact met ons op.
Onderwerpen en vaardigheden
In onze 4-daagse opleiding vertrouwenspersoon onderwijs komen de volgende vaardigheden aan bod:
-Communicatieve vaardigheden (o.a. gesprekken met leerlingen, pubers en ouders)
-Reflectieve vaardigheden
-Omgaan met klachten en vertrouwelijkheid
-Adviesvaardigheden richting management
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
-De verschillende vormen van ongewenst gedrag waaronder uiteraard pesten
-Voorlichting in de organisatie over de rol van de vertrouwenspersoon
-Preventie van ongewenste omgangsvormen
-Klachtafhandeling, waaronder opvang van medewerkers, leerlingen en ouders
-Inzicht in specifieke gedragingen, emotionele reacties van klagers en aangeklaagden en culturele verschillen
-Klachtenprocedures, zowel formeel als informeel
-Juridische kader en Wet- en regelgeving m.n. rond het beleid psychosociale arbeidsbelasting (Arbowetgeving, cao’s, onderwijswetgeving)
-Verwijzen & sociale kaart
-Beleidsontwikkeling en strategie
-Managementadvisering
-Rehabilitatie
-Interne werkorganisatie
-Bevoegdheden en de plaats van de vertrouwenspersoon binnen de school
Integriteit
In de 4-daagse opleiding vertrouwenspersoon specialisatie onderwijs wordt ten slotte ook expliciet aandacht besteed aan het thema Integriteit. We leggen daarmee een basis voor de functie van vertrouwenspersoon Integriteit. De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
• Begripsvorming Integriteit, waar hebben we het dan over?
• Wetgeving waar je mee te maken krijgt en de vertaling daarvan naar de organisatie in protocollen en procedures
• Het onderscheid in taken tussen een Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Vertrouwenspersoon Integriteit
• De (verwijs)mogelijkheden
• Reflectie op eigen handelen